van Joop en Marie Kuipers

Vanmorgen 14 mei 2023 tegen half 10 starten we de camper en verlaten we  Hoogezand voor onze reis Denemarken , Zweden en Noorwegen. Eenmaal op de A7 naar Duitsland nog even tanken en dan weer verder. De reis gaat voorspoedig en na bijna 200 km even tijd voor een bak koffie en broodje. We vervolgen de weg weer richting Bremen, Hamburg en na 400 km vonden we het welletjes en nemen afslag Padenstedt camping forellensee. Geen files onderweg wel langzaam rijden verkeer richting Hamburg waar ze t/m 2027 bezig zijn met werkzaamheden. . Aan de andere kant Hamburg-Bremen enorme file en daar wil je niet in staan, we zullen dat op de terug weg vast hinder van hebben. Op de camping eten we een gebakken vis en een bakje kibbeling. Na het eten wandelen we even over de camping langs het strand waar veel voor de kinderen te doen is.

Vandaag 15 mei 2023 na het douchen na lange tijd weer eens in het zonnetje lekker ontbijt gegeten en na de afwas maken we een wandeling door Padenstedt, Abensdorf. Kleine 10 km.

Vanmorgen16 mei 2023 tegen een uur of 10 verlaten we Padenstedt om onze weg te vervolgen naar Denemarken naar Camping First Camp te Kollund. Onderweg begon het al wat te regenen en bij aankomst op de camping regende het volop. Door het slechte weer verder niets ontnomen. Morgen hopelijk beter weer. 115 km vandaag.

Het is vandaag woensdag 17 mei 2023 en het weer is redelijk en daarom maken een wandeling door Kollund. Kollund is een leuk dorpje met mooie huizen en tuinen. 2 uur gewandeld.

Vanochtend donderdag 18 mei 2023 hebben we Kollund tegen half 10 verlaten om vervolgens door te rijden naar Esbjerg over een afstand van 160 km. Even voor 12 uur kwamen aan op de camping. Inschrijven en de camper op camperplaats van de camping en verder genieten we van de zon.

Vandaag vrijdag 19 mei 2020 worden we wakker met prachtig mooie weer en na dat we buiten hebben gegeten lopen we 600 meter vanaf de camping naar het strand en maken een mooie wandeling langs het strand. Na drie uur wandelen langs het strand waren we weer bij de camper verder vandaag genieten van het mooie weer.

Vanmorgen zaterdag 20 Mei 2023 nadat we met het mooie weer buiten hadden gegeten stappen we tegen half 11 op de fiets voor een tocht langs het strand van Esbjerg waar we na ongeveer 6 km vier grote witte beelden zien staan. Aangezien het allemaal in het Deens geschreven staat toch maar even Googelen wat dit te beteken heeft. Na dat we foto's hebben gemaakt fietsen we nog door naar het centrum van Esbjerg, mooie centrum maar met heel veel leeg staande winkelpanden. Volgens Google zijn De vier witte mannen aan zee een 9 meter hoog sculpturengroep in de Deense stad Esbjerg. Het werd ontworpen door beeldhouwer, schilder en graficus Svend Wigtlansen. De sculpturen zijn gemaakt van wit beton en protrettreerd  vier zittende mannen die uitkijken over het water van de wadden zee. De beelden zijn onder ander geinspïreerd op de moal van Paaseiland en beeld de pure en onbedorven man uit de  ontmoeting met de natuur in de volksmond wordt het kunstwerk ook wel de 4 hvide genoemd of te wel de vier witte mannen. In het oorspronkelijke ontwerp uit 1954 had de kunstenaar de beelden willen plaatsen op Grenen het noordelijkste punt van Denemarken, maar dit plan werd nooit gerealiseerd. Uiteindelijk werden de beelden gebouwd ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van de gemeente Esbjerg in 1994.

Zondag 21 mei 2023 verlaten we tegen een uur of 10 de Esbjerg Camping te Esbjerg om vervolgens door te rijden naar Horsens City Camping te Horsens. Even voor 12 uur waren we in Horsens, inschrijven en we kregen een mooi plekje met uitzicht op de Horsens Fjord. We maken nog een wandeling over de camping en verder vandaag genieten van het mooie weer.

Vandaag 22 mei 2023 na de middag maken we een wandeling langs de Horsens Fjord

Dinsdag  23 mei 2023 niets ondernomen i.v.m. het zeer slechte weer en woensdag 24 mei 2023 hebben we Horsens verlaten om door te rijden naar Aarhus camping Blommehaven. Even na 11 uur waren we er inschrijven camper op zijn plaats en weer een mooi plekje met prachtig uitzicht. Vandaag wel weer prachtig mooi weer.

Woensdag 24 mei 2023 slecht weer en niets ondernomen, donderdag 25 mei wasdag en na de middag een boswandeling gemaakt door het prachtige natuur gebied.

Vrijdag 26 mei 2023 na het ontbijt en afwas e.d. pakken we tegen een uur of 11 de fiets en fietsen langs het meer naar Aarhus. Aarhus heeft een mooi centrum met de Dom kerk.

Zaterdag 27 mei nog in Aarhus en maken we ons op voor  de reis op Zondag 28 mei naar Strandcamping Hebedo te Seaby  nabij ( Fredrikshaven)  waar we tegen een uur of 10 aankomen aanmelden en we werden naar de plaats gebracht.

Nadat we de camper op zijn plaats hebben gezet k worden we uitgenodigd bij Han en Door de reisleiders voor de reis Zweden-Noorwegen voor een kennis maken gesprek onder het genot van een heerlijk kop koffie met nog twee echtparen. Na de middag verkennen we de camping en lopen langs de braderie die op de camping was georganiseerd.

Maandag 29 mei na het ontbijt rijden we nog even met de camper naar Seaby om nog even wat boodschappen te doen voor de reis Zweden-Noorwegen. Verder melden zich de overige groep bij Han en Door en hebben om 17.00 uur een borrel uurtje bij Han en Door onder het genot van een hapje. Tegen 18.30 wandelen we met zijn allen naar het restaurant waar een heerlijke diner voor ons staat te wachten.

Dinsdag 30 mei verlaten we de camping in Seaby om 12.00 uur op vervolgens op tijd te zijn in Fredrikshaven voor de overtocht naar Zweden. De boot begon om 13.50 uur te varen.

De overtocht duurde 3 uur en 20 minuten. Het afrijden ging voorspoedig in Zweden maar we hadden nog eer reis van 112 km naar Götenborg  voor de overnachting op camping Vänersborg. Tegen 19.30 uur kwamen we aan op de camping.

Woensdag 31 mei hebben we een reisdag van Vänersborg naar Orebo over een afstand van 235 km. Om 10 uur verlaten we de camping en rijden richting Orebo. Een leuke route en niet druk op de weg. Bij een tankstation ontmoeten we Eddy en Inge drinken gezellig samen een kop koffie in het restaurant praten nog wat bij en na de koffie gaat een ieder zijn eigen weg. Wij rijden nog even Maristad volgens de beschrijving zou het een mooi oud centrum zijn maar dat valt enegzins tegen. Wel een leuke wandeling gemaakt en een hapje gegeten. Foto onder kerk van Maristad.

Tegen 16.00 uur kwamen we aan op camping Gustavsik Resort een nette camping. Om 17.00 hebben we een borreluurtje bij Han en Door en  na de borrel tijd voor een lekker bord warm eten.

Donderdag 1 Juni hebben we een vrije dag en na de middag gaan we met een groepje naar het centrum van Örebro door het park langs het kasteel. Slot Örebro is gebouwd op een eiland in de rivier Svatän.

en een mooi stuk kunstwerk gemaakt van auto banden en het park is ook keurig aangelegd.

We wandelen over de kermis om in een restaurant te komen drinken hier koffie, fris of een biertje en wandelen hierna weer door het park naar de camping. Mooi uitje.

Na het eten was er om 20 uur Jeu de Boulles waar ik ook maar aan mee heb gedaan, aangezien ik nooit Jeu de Boulles doe kijken wat het wordt. Met mijn partner Sjaan hebben we de eerste wedstrijd gewonnen met 13-7.

Vrijdag 2 Juni verlaten we Örebro om vervolgens door de rijden naar Stockholm over een afstand van 188 km. Tegen 13.00 waren we op de camping. De camping viel wat tegen verouderd met name het sanitair gebouw dat verwacht je niet in Stockholm lijkt me, maar het is te doen. Iedereen moest foto's meenemen van vroeger en op de eerste reisdag inleveren bij Han en Door. Om 20.00 uur hadden we koffie bij Han en Door en daar hingen ook alle foto's van iedereen waar we moesten raden wie er op de foto's stonden. Dat was nog niet zo gemakkelijk.

Zaterdag 3 juni hebben we een dag voor ons zelf en gaan met een groepje tegen half elf met de metro naar het oude  centrum van Stockholm.

Tevens hebben we nog een bezoek gebracht aan het slot van de Zweedse Koninklijke familie met afwisseling van de wacht wat ook hier nog een traditie is, leuk om te zien.

Ook brengen we nog een bezoek aan het Nobel Museum van de nobel winnaars. Leuk om te zien. Daarna wandelen we even door het centrum en tegen 16.00 uur nemen we weer de metro naar de camping.

Zondag 4 Juni ook geen verplichtingen en maken we na de middag een wandeling langs het meer en aangezien het behoorlijk warm was is een verkoeling langs het water wel lekker. Weer terug bij de camper moest ik mij mentaal voorbereiden op de Jeu de Boulles.

Maandag 5 juni hebben we een reisdag van Stockholm naar Näss over een afstand van 300 km we vertrekken op tijd en we zaten nog maar net op de snelweg en belanden in een file door een ongeluk op een brug volgens ons nadat deze file voorbij was belanden we na een half uur weer in een file een vrachtwagen hat zijn lading met stalen spanten verloren. Na drie uur file leed hebben we de toeristische route gereden die een groot deel door het farnebofjärden. Onderweg drinken we nog een bak koffie en na de koffie vervolgen we onze weg langs het Dalalvenmeer het grootste meer in deze regio. 115 km voor de camping zien we bij een winkel centrum een groot uit hout gesneden Dalarna paard staan en deze staat symbool voor de provincie Dalarna, en is de grootste paard ter wereld. Dinsdag 6 juni een rustdag en lekker genoten van het zonnetje.

Woensdag 7 juni verlaten we Näss  camping Dalarna en rijden naar Sörälvens Fiske Camping te Idre over een afstand van 238 km. We rijden door het dal van de rivier de Osterdaläven een combi van watervallen en de ruige woeste bergwereld. Bij Salen op een parkeerplaats met een klein overdekt winkel centrum hebben we koffie gedronken. Na de koffie weer door gereden verder door Salen en even later zagen we twee groepen Elanden de weg op rennen, Boven in de bergen was nog sneeuw te zien.

Tegen een uur of drie kwamen we aan op de camping en om 17.00 was er pannenkoeken gebakken onder een genot van een pilsje o.i.d. en als toetje een lekkere magnum.

Donderdag 8 Juni hebben we rustig aangedaan op onze vrije dag wek nog even een wandeling gemaakt door het bos naar Idre niet veel te zien maar drinken hier wel een heerlijk kop koffie met Onne en Trienke.

Vrijdag 9 juni rijden we naar Noorwegen naar camping Toeristencenter te Grimsbu over een afstand van 218 km. Na 40 km passeerden we de Noorse grens waar we 70 km hadden met slecht wegdek, In het plaatsje Tolga hebben we wat boodschappen gedaan. Verderop tijdens onze rit veel watervallen.

Zaterdag 10 juni wederom een reisdag van Grimbu naar Andalnes naar camping Mjelva over een afstand van 175 km. Dit keer wederom een fantastische route die door dalen, langs meren en veel watervallen ging.

Onderweg op deze prachtige route drinken we nog een kop koffie met Onne en Trienke en later ook nog even met Eddy en Inge. Na een half kletsen vervolgen we weer onze weg.

De laatste 50 kilometer ging met een behoorlijke stijging en uiteraard een steile daling en soms heel dicht langs de fjorden. We waren na de middag tegen 3 uur op de camping met uitzicht op de hoogste berg van Noorwegen.

Zondag 11 Juni rijden we met Bert en Anja tegen een uur of elf de Trolstigen route ( Trolroute ). Met  veel stijgingen en dalingen. Er waren plekken bij waar nog veel sneeuw lag.

Na de middag tegen een uur of 3 waren we weer op de camping van deze prachtige route. Tegen een uur of 4 drinken we met Bert en Anja nog even een bietje o.i.d. en nog even napraten over deze prachtige route. Nog even boodschappen doen maar helaas op zondag geen alcohol verkoop.

Maandag 12 juni niets ondernomen i.v.m. regen en konden we ons lekker voorbereiden op de reisdag van  Dinsdag 13 Juni. Vandaag Dinsdag 13 juni weer prachtig mooi weer en we rijden dan tegen een uur of 10 van Andalnes naar Strijn over een afstand van 200 km naar camping Strijnvatn. We rijden richting Ramsdalsford, Tresfjord, Sjohold, Spelkavik naar Stranda. In Stranda met de boot over

richting Hellesijlt, langs de Sunnijlvsfjorden en de Geirangerfjorden door het plaatsje Horninkdal naar Strijn. Veel tunnels gehad onderweg. Bij aankomst op de camping melden we ons en we staan op een plekje met weer mooi uitzicht op de Horsdalvatn en de Nordfjord.

Woensdag 14 juni na het ontbijt rijden we met de camper naar het centrum van Strijn geweest om wat boodschappen in te slaan en daar kwamen we nog meer reis genoten tegen. Met Onne en Trienke drinken we in het centrum bij een restaurant een heerlijk kop koffie.

Donderdag 15 Juni hebben we een reisdag van Strijn naar Gudvangen waar we naar Gudvangen camping rijden over een afstand van 235 km. Vanaf de camping rijden we via Hoeff, Olden, Innvik, Bijrkjeld. Onderweg weer prachtig uitzicht over de bergen en meren. Hier zijn van die grote prachtige cruiseschepen genoeg.

We zien in de verte een parkeerplaats waar we stoppen om met Onne en Trienke  een kopje koffie te drinken. Even later komen Rens en Jana er ook even gezellig bij zitten. Dit gebied heet de Jostedalsbreen.

Na de koffie vervolgen we onze weg richting Briksdalbreen naar het plaatsje Briksdal waaar we veel tunnels zijn gepasseerd variërend van 3 tot 9 km. Via Funn-Hunde rijden we naar Boijum naar het Gletsjermuseum

We gaan in het museum naar binnen waar we begeleid worden naar de bioscoop waar we een 3D film te zien krijgen hoe de situatie is van de Gletsjers in Noorwegen. Heel indrukwekkend, het is net of je met de hele film mee draait. Het viel niet mee om een mooie foto te maken.

Nahet bezoek aan het museum rijden we door naar het plaatsje Kavpanger waar we met de boot over gaan naar Leardal. Het gebied heet ook Leardal. Nadat we de boot hebben verlaten kwamen we na enkele kilometers door Leardalstunnel van 24,5 kilometer lang en om de 6 kilometer hebben ze blauw daglicht gecreëerd zodat de de bestuurders niet in slaap konden vallen. Mooi om te zien.

Tot aan de camping in Gudvangen hadden we de laatste 28 km nog drie tunnels 11, 9 en 5 km. Deze camping was niet zo leuk wat sta plek aan gaat namelijk fijn grind.

Vrijdag 16 juni vrije dag en maken we een wandeling met Onne en Trienke naar het kleine dorpje om wat boodschappen te doen met hier ook weer prachtig mooi uitzicht. Warm vandaag 29 graden. Vanavond Jeu de Boules spelen voor een plaats in de halve finale en dat is Joop gelukt.

Zaterdag 17 juni hebben we een reisdag van Gudvangen naar Gol waar we overnachten op Gol Campingcenter afstand 170 km. We moesten een stuk terug rijden en weer door de tunnels ook die van 24,5 kilometer. Na de tunnel van 24,5 kilometer rijden we richting Borgund en na ongeveer 40 kilometer door het Hemsedal

een Bergdorpje, Het is in de winter maanden van alles te doen zoals skiën, langlaufen etc. Gol ligt aan het begin van het grootste wintersport gebied van Scandinavië. We staan op een goed verzorgde camping. Weer een fantastische route.

Zondag 18 juni  Vaderdag  (Mannendag)  m.a.w. de mannen werden verwend door hun echtgenoten met een heerlijk ontbijt gezellig in een grote kring.

Na het ontbijt tegen een uur of elf nemen we de fiets en maken met Onne en Trienke een fietstocht door Gol. Doen in Gol nog wat boodschappen en fietsen door naar het openlucht museum van Gol waar de houten Staafkerk van de Vikkingen uit de 12e eeuw.

Binnen kant van de kerk en het dak is ook bijzonder gemaakt.

Uiteraard is er nog meer te zien in het openlucht museum over de vikkingen.

Ook te zien hoe men vroeger kleding ging maken.

Prachtig om te zien. Ben je in Gol dan is dit een bezoek aan het openlucht museum zeker de moeite waard. Maandag 19 juni hadden we een reisdag van Gol naar Oslo over een afstand van 170 km. We rijden door Nesbij door het Hallingdal naar Flâ door naar Hönefoss en dan naar Oslo.

Nadat we getankt hadden doen we een rust pauze op de eerst volgend parkeerplaats waar we een kop koffie drinken met een broodje er bij. Even laten melden zich ook Han en Anja van de groep. Gezellig even weer.

Tegen een uur of twee kwamen we aan op de camping het sanitair is prachtig alhoewel je wel een heel eind moest lopen ook het ledigen van je toilet cassette moest je een behoorlijk stuk lopen. Deze camping kost € 85,00 p/nacht . Om 17.00 hadden we weer een gezellig borrel uurtje bij Han en Door.

Dinsdag 20 juni gaan we met Onne en Trienke met de bus en metro naar het centrum van Oslo. Bij het instappen van de bus begon het te regenen. Overstappen van de bus naar de metro leek het wat droger te worden maar het bleef regenen en nog eens regenen. Jammer dan gaan we het overdekte winkel centrum maar in van vijf verdiepingen. We waren dan ook weer vroeg op de camping.

Dinsdag avond werd ook de halve finale en de finale  Jeu de Boules gespeeld. Helaas de finale niet gewonnen. 1e Rens, 2e Joop, 3e Agnes en 4e Ingrid, Leuk spelletje met veel toeschouwers.

Woensdag 21 Juni reisdag van Oslo naar Götenborg naar camping Askim Strand over een afstand van 318 km. Het was een lange rit met veel regen onderweg. Vanuit de camper onderweg even wat foto's gemaakt.

Op een gegeven moment was het droog en drinken we nog een kopje koffie met Onne en Trienke voor het laatste stuk naar de camping. Tegen 18.uur verzamelen we ons allemaal voor een af scheids diner en rijden naar het restaurant.

Donderdag vertrekken we om half acht want we worden om 8 uur verwacht bij de Ferry voor de overtocht weer naar Denemarken. Om 9 uur mochten we de boot oprijden.

Nadat we op de boot stonden melden we ons in het restaurant van de boot waar we met zijn allen een afscheid lunch hadden die enorm goed verzorgt was. Op het dek wordt er nog even gezellig bij gepraat over deze fantastische reis.

De route van onze reis Zweden -Noorwegen.

Tegen 13.00 uur waren we in Frederikshaven waar we iedereen bedanken en wensen iedereen het beste toe. Terwijl de grootste gedeelte van de groep richting huis rijden gaan wij de andere kant op naar Skagen. Kleine route dit keer ongeveer 45 km. De laatste gedeelte richting de camping veel openvlaktes en veel duinen. Tegen een uur of twee waren we op de camping. Nu even rust.

Vrijdag 23 juni nemen we de fiets tegen een uur of elf en fietsen naar het Shagerrak  ook wel kattengat genoemd. We fietsen langs de duinen naar het kattengat waar de tractor nog staat die ons naar het punt brengt waar de twee zeeën bij elkaar komen.

De Noordzee en de Oostzee botsen met enorm geweld tegen elkaar aan, en je moet net even geluk hebben om je voeten droog te houden. Leuk om dit mee te maken, ben je in Skagen dan is een kijkje zeer de moeite waard.

Zaterdag 24 juni na het ontbijt stappen we op de fiets naar het centrum van Skagen. Maken een wandeling door het mooie centrum van Skagen en langs de haven van Skagen.

We doen nog even wat boodschappen en vervolgen we onze weg weer naar de camping en fietsen nog even langs het monument Mindestooten en de Kystmuseet Skagen waar het verschil te zien is tussen arm en rijk.

Zondag 25 juni verlaten we Skagen en rijden Hvide Sande aan de westkust over een afstand van 378 km. Bij aankomst op de camping melden we ons en mochten zelf een plekje uitzoeken, plaats genoeg. Vandaag tussen de duinen mooi weer,

Maandag 26 juni regen en nog eens regen en harde wind. Na de middag kwam de zon er door en hebben we een wandeling gemaakt langs het strand en door de duinen. Prachtige omgeving.

Na een stevige storm afgelopen nacht is het nu weer rustig en pakken we de fiets en fietsen vandaag dinsdag 27 juni naar Havide Sande een vissers dorpje met een grote haven en een vis afslag.

We eten hier een bakje kibbeling mm lekker hoor en doen nog wat boodschappen en gaan dan weer richting de camping.

Woensdag 28 juni verlaten we Havide Sande en rijden naar Ballum, Ballumcamping over een afstand van 122 km. Mooie route via Esberg, Bramming, Ribe naar Ballum. Het is een rustige camping met een Nederlandse echtpaar. Nette camping met camperplaats, we stonden op de camperplaats.

Donderdag 29 juni fietsen we tegen een uur of half elf door het open gebied van Ballum met veel landbouw. We fietsen een stuk naar de Noordzee daar staan een aantal campers die hier overnacht hebben want dat is namelijk toegestaan wild kamperen.

We maken nog een wandeling over het strand en vervolgen ons weg weer naar de camper, mooi weer vandaag en genieten van het mooie weer.

Vrijdag 30 Juni fietsen we tegen een uur of elf richting Ballum Vesterende door het dorpje voorbij de kerk naar de dijk  en fietsen 9 km langs de dijk

en volgen de Nord Sea route en komen langs een sluis waar de route stopt en weer langs de weg de route weer gingen vervolgen naar Skaerbaek

waar eerst nog langs twee watermolens komen waar nog stroom mee opgewekt werd. Ook staat hier een stormpaal of te wel de den dode arm waar de hoog water standen van de jaren vermeld staan. De hoge waterstanden waren hier ook wel enorm.

We fietsen richting Skarerbaek en zien daar een hoge uitkijktoren de Marsk Tower staan bij een camping en camperplaats die ook de naam Marsk Camping heeft. In het restaurant bij de camping drinken we een kop koffie. op de terug weg richting de camping maken we gebruik van een diner bij een weg restaurant. Kijken nog even door het kleine raampje naar buiten en bij  terug komst op de camping ligt de duif al weer op ons te wachten. 30 km gefietst.

Zaterdag hebben we Ballum verlaten en rijden naar Rejsby Husbij na bij Flensburg. Het is een boeren camping en bij aankomst was er alleen stroom en verder helemaal niets, ja een onverzorgde camperplaats. En we zeiden hier blijven we één nacht en dan wegwezen zo gezegd zo gedaan. Onderweg nog even wat boodschappen gedaan en zondag 2 juli rijden we naar Weddelbrood dichtbij Bad Barmstedt 50 km voor Hamburg. Naar camping Vogelzunge. Totaal gereden 132 kilometer. Het is wisselvallig vandaag.

Van de oude telefooncel hebben ze een boekenkast/ruilkast van gemaakt. Maandag 3 juli wisselvallig weer maar na de middag fietsen we naar het centrum van Bad Bremstedt waar ook kermis en braderie was. We doen hier nog wat boodschappen en  even later begon het weer te regenen. Dinsdag 4 juli worden we wakker met regen en het is die dag niet meer droog geworden en de vooruitzicht was niet geweldig. We hebben dan maar besloten om woensdag 5 juli naar

huis te gaan i.p.v. vrijdag 7 juli.  Maar na bijna 8 weken weer naarn huis te gaan is ook wel lekker. We hebben enorm genoten van onze camperreis en hebben enorm veel gezien met een groep fantastische mensen. Top vakantie. Totaal bijna 4700 kilometer gereden.