van Joop en Marie Kuipers

Moezeltrip 2018

Zondag 9 september na een gezellige camper reünie verlaten we tegen een uur of 11 Esbeek en rijden naar Aachen voor onze eerste overnachting op de camperplaats. Tegen 15.00 uur waren we op de camperplaats over een afstand Esbeek-Aachen 148 km.

Maandag 10 september na het ontbijt en afwas verlaten we de camperplaats in Aachen tegen een uur of 9 en rijden richting Trier waar we net na de middag aankomen op de camperplaats Treviris een mooie grote camperplaats. We zetten onze camper op een mooi plekje in de zon, tijd voor een broodje met gebakken ei.

We wandelen s'middags nog even langs de Moezel richting het dorp en zien onder het viaduct kunstenaars die de viaduct voorzien van een mooi stukje kunstwerk.

Bij terug komst op de camperplaats zien we een oude mercedes die omgebouwd is tot camper. Kom met de eigenaar een Belg in gesprek en die vertelde me dat deze mercedes 40 jaar oud is en een vroegere DDR radio/tv wagen is geweest. Mocht hem ook even bekijken, prachtig om te zien.

Dinsdag 11 september na het ontbijt gaan we tegen een uur of 11 op de fiets naar het centrum van Trier en komen uit bij de Porta Nicra, het is net of die steeds zwarter wordt.

Met dit mooie weer was het enorm druk in Trier en we wandelen door het mooie centrum en bekijken even de Dom van Trier. Ben je in Trier bezoek dan ook eens de Dom echt in druk wekkend.

In de Dom steken we nog even een aantal kaarsjes aan ter na gedachtenis ook namens onze dochter en gezin aan onze zoon, ouders en andere dierbaren. Na het bezoek aan de Dom eten we een broodje vis en wandelen door het centrum weer naar de fiets waar we onze weg weer vervolgen naar de camperplaats.

Woensdag 12 september verlaten we Trier en rijden richting Longuich via Trier, Ruwer, Kenn, Kirsch de B50 en L147 naar Longuich waar we een nacht blijven op een camperplaats bij een wijnboer Feiten Wagner tussen de wijnvelden en op 50 meter afstand van de moezel. Afstand Trier -Longuich 38 km.

Na de middag nemen we nog even de fiets en fietsen langs de moezel richting Leiwen waar we in het plaatsje Detzem bij de sluis waar we even een kijkje nemen hoe de sluizen dicht gaan van laag naar hoog water. In 10 minuten tijd was de sluis vol gelopen met water. Leuk om te zien.

Na dat de boten weer door waren gevaren fietsen we weer verder en komen langs een nieuwe camperplaats aan de moezel, iets voor de volgende keer. Tegen 16.00 uur waren we terug op de camperplaats drinken een wijntje bij de wijnboer.

Donderdag 13 september verlaten we tegen een uur of 10 Longuich en rijden via de L147, B50, B53 Schweich, Kreuz, Wittlich, Monzel, Osann, Maring de brug over naar Mülheim, Andel, Bernkastel Keus naar de camperplaats in Graach over een afstand van 39 km. Bij aankomst was er bijna geen plaatsje meer vrij, net voor ons zien we dat een camper de plaats gaat verlaten en we dan ook direct maar gebruik maken van deze plaats en geluk een plekje direct aan de moezel. Even later hoorden we dat er wijn feest was dit weekend en vandaar dat er op de camperplaats zo druk is. Grote camperplaats met meer dan 100 plaatsen.

Vrijdag 14 september na het ontbijt pakken we de fietsen en fietsen langs de moezel richting Traben Trabach. Na ongeveer 7 km komen we in Zeltingen waar een Trödel markt is of te weel een rommelmarkt. Aangezien we dit altijd wel leuk vinden lopen we ook over de rommelmarkt. We vervolgen onze weg en drinken in Lösnich een heerlijk kop koffie met dit keer een gebakje er bij. Tussen Zeltingen en Lösnich wordt een nieuwe brug gebouwd de hoogmoselbrug, foto rechts is gemaakt in 2016.

Foto links onder is hoe het er in 2018 voorstaat, bijna klaar knap stukje werk. De brug overspant het dal van de rivier de moezel ten oosten van Wittlich. Over de brug loopt de B50. Die weg vormt een verbinding tussen de A60 uit Luik en de A61 en A60 naar Mainz en Frankfurt am Main. We fietsen verder richting Rachting, door Erden, Wolf naar Traben Trabach. Even na 12.30 komen we aan in Traben Trabach en eten hier een hapje.

Na het eten gaan we via de brug naar de overkant van de moezel en vervolgen onze weg van Traben Trabach richting Kröv, kKinheim, Urzig de brug weer over richting Zeltingen en weer naar de camperplaats in Graach. Even na 16.00 weer terug bij de camper. Mooie route 46 km.

Zaterdag 15 september nemen we wederom de fiets tegen 12 uur en gaan langs de moezel naar Bern Kastel Keus een gezellig stadje waar deze dag ook nog wijn feest is.

We drinken hier een glaasje feederweiser en genieten ook van het prachtige mooie weer en dan is een terrasje wel even lekker. We blijven hier nog een tijdje en tegen 16.00 waren we weer bij de camper. Bern Kastel Keus altijd gezellig.

Na het eten lopen we in de avond 100 meter van de camperplaats zo het wijnfeest weer in en het was ook wederom gezellig met live muziek. Drinken een pilsje en een wijntje en tegen half 10 waren we weer bij de camper, mooi genoeg geweest weer vandaag.

Zondagmorgen 16 september tegen een uur of 11 verlaten we de camperplaats in Graach en rijden via de B50, B53 door diverse plaatsjes naar Punderich en even voor 12 uur waren we op de camping in Punderich. Afstand 37 km.

Na de middag tegen een uur of twee fietsen we nog even naar Punderich waar in dit kris kras dorpje straat feesten waren.

Nadat we door de smalle straten waren gelopen nemen we beneden in het dorpje een lekker ijsje en vervolgen daarna weer onze weg langs de moezel naar de camping. Maandag 17 september na het ontbijt met heerlijke broodjes van de camping stappen we tegen een uur of 11 de fiets en maken een tocht langs de moezel van Punderich naar Briedel, vervolgens naar Zell waar

we op het nieuwe terras midden in het centrum een heerlijk kop koffie drinken, na de koffie wandelen we door het gezellige centrum, de drukte valt mee dit keer. Zell de stad van de wijn ZwartseKatze en we kopen hier ook een aantal flessen wijn.

Dinsdag 18 september verlaten we Punderich en rijden naar Senheim Hollandische Hoff waar we twee dagen blijven om gezellig weer bij te praten met Wim en Trudie, jaarlijkse ritueel. Drinken bij Wim en Trudie een kop koffie en een drankje. S'avonds drinken Wim en Trudie een drankje bij ons onder de luifel en praten weer gezellig bij. Prachtig mooie weer deze dag en lang buiten gezeten s'avonds.

Woensdag 19 september nemen we zijn allen de fiets en maken een fietstochtje richting Ediger en Eller. Onderweg walnoten zoeken. In Ediger drinken we een lekker glaasje feederweiser.

Na  de wijn en Zwiebel Kuchen wandelen we een stukje door het dorpje Ediger en Eller en vervolgen daarna weer op de fiets langs de moezel richting Brem en weer terug naar de camping en onderweg eten we nog even een patatje.

Na twee gezellige dagen met Wim en Trudie verlaten we donderdag 20 september Senheim en rijden richting Cochum waar we in Ernst gebruik willen maken van de camperplaats. Ook op deze camperplaats enorm druk maar er waren nog een paar plaatsjes vrij en zetten dan ook onze camper maar in een cirkel vormige camperplaats. Nadat we de camper net hadden geplaats wordt er achter

de druiven machinaal gerooid, terwijl we onderweg nog veel wijnboeren met een mand op de rug de druiven handmatig plukken op steile hellingen.

Vrijdag morgen 21 september na het ontbijt nemen we de fiets en fietsen we van Ernst langs de moezel naar Ellenz, Pottensdorf, Senhals de brug over bij Senheim naar Mesenich waar de eerste loopfiets na gemaakt is. In Belstein eten we een broodje en nemen het pontje om naar de overkant van de moezel te komen en vervolgen we onze weg weer naar de camper plaats in Ernst.

Zaterdag middag 22 september gaan we nog even naar het gezellige stadje Cochem waar het op zaterdag tijdens de wijn feesten altijd lekker druk is, echte misten we dit jaar de muziekkorpsen. We wandelen door het gezellig stadje doen wat aankopen en drinken hier op het terrasje een drankje. Tegen 16.00 weer terug op de camperplaats.

Zondag morgen 23 september verlaten we Ernst tegen een uur of tien en rijden langs de moezel richting Koblenz want we willen naar Bad Ems en rijden van uit Ernst de B 49, B 416 Müden, Hanzeport, Kattenes, Niederfell. Aangezien de navigatie steeds aangeeft dat we al eerder de afslag hadden moeten nemen maar we wilden zo lang mogelijk langs de moezel rijden maar op gegeven moment moet je toch van richting veranderen en bij Niederfell nemen we toch maar de afslag en zien dat we 5 kilometer 15% moeten stijgen en na de L 117 nemen we een stukje snelweg de A 48 daarna de B 9 , B 327, B 42, B 260 en de B 261 naar Bad Ems waar we tegen een uur of twaalf op de camperplaats in Bad Ems zijn. Afstand Ernst- Bad Ems 79 km. Het enige nadeel vandaag regen en nog eens regen.

Maandag 24 september wandelen we tegen een uur elf naar het centrum van Bad Ems . Bad Ems een kuuroord met zijn prachtige park,  is best de moeite waard om er eens door te wandelen. Op de terug weg doen we nog wat boodschappen bij de Aldi op loop afstand van de camperplaats.

Dinsdag 25 september verlaten we Bad Ems en rijden over de B 260 naar Lahnstein over een afstand van 15 km. We zetten onze camper op de plaats en eten tegen een uur of twaalf een broodje en wandelen daarna nog naar het centrum van Lahnstein en nemen nog even een kijkje in de grote winkel van Globus.

Woensdag 26 september pakken we de fiets en fietsen langs de Rijn naar Koblenz en maken een paar foto's van kastelen boven in de bergen.

Aangekomen in het oude centrum van Koblenz nemen we eerst een kop koffie en vervolgens wandelen we langs de universiteit verder naar het centrum. Koblenz is een grote stad met een oud gedeelde centrum en een nieuwe centrum. Wij vinden de oude gedeelte leuker.

Donderdag 27 september verlaten we tegen half negen Lahnstein en rijden we via de snelwegen naar camping Rheezerwold te Hardenberg. Tegen 14.00 uur waren we na 342 km op de camping. We gaan hier twee dagen staan i.v.m. met bezoek aan de camperbeurs in Hardenberg. Vrijdag 28 september nemen we de fiets en bezoeken de camperbeurs in Hardenberg. Een mooie beurs met heel veel mooie campers, trend was wel de bus campers. Zaterdag 29 september na het ontbijt willen we nog een fietstocht maken door het vechtdal via Rheeze, Stegeren, Junne, onderweg even tijd voor een kop koffie.

Na de koffie vervolgen we onze weg door het prachtige natuur gebied en komen na loop van tijd uit in het centrum van Ommen. Eten hier een uitsmijter en een broodje tosti en vervolgen onze weg weer via Ommen, Zeesse, Hoogengraven, Rheezerveen weer naar de camping. Mooie route 46 km.

Zondag 30 september verlaten we tegen een uur of elf camping Rheezerwold en rijden we richting huis want onze fijne moezel trip zit er op. Prachtige dagen gehad met prachtig mooi weer. Nagenieten.