van Joop en Marie Kuipers

Rondje Nederland we beginnen in Friesland, Flevoland, Noord Holland, Utrechtse Heuvelrug weer naar Hoogezand

Vandaag 9 Juli 2018 tegen een uur of 11 vertrekken we uit Hoogezand met de camper voor een  rondje Nederland. We rijden via de A7, N7 Groningen, A7 afslag Marum via de N980 door Kornhorn,  naar camperplaats Landgoed Jonker in Doezum ( NKC camperplaats van het jaar 2012) voor de eerste overnachting. Afstand 43 km.

Vanmorgen 10 Juli 2018 na het ontbijt verlaten we even na 10 uur Doezum en rijden via de binnen wegen N980 Doezum door Grootegast  N388, N355, N358 wegomlegging via de N361 Metslawier naar Dokkum. Tegen elf uur waren we op de camping/camperplaats. Afstand 46 km. Aanmelden en de camper op zijn plaats en tijd voor koffie.

Na de middag tegen een uur of twee wandelen we naar het centrum van Dokkum langs het kleindiep/grootdiep door het mooi oude binnen stad de prachtige karakteristiek stuk van Friesland.

Langs grootdiep wandelen we door en komen uit bij de Sint Bonifatiuskerk. Deze kerk is in 1872 in gebruik genomen onder de naam Sint Martinuskerk maar kreeg al gauw de naam Sint Bonifatiuskerk omdat er relikwieën van Bonifatius bewaard werden. ( Dossier Dokkum ) Deze kerk valt onder de monumenten en is grondig gerestaureerd, het bezichtigen zeer de moeite waard.

Woensdag 11 Juli na het ontbijt fietsen we de Bonifatius route en fietsen langs het Grootdiep naar Dokkumer Nieuwe Zijlen en op een splitsing komen we een echtpaar tegen die we in 2006 hebben leren kennen op camping SeeBlick Toni te Oostenrijk wat een toeval dan maar even lekker met elkaar een lekker kopje koffie drinken bij de Herberg de Pater en even weer bij praten.

Na de tweede kop koffie nemen we afscheid van elkaar en vervolgen we weer onze eigen weg. De imposante sluis uit 1729 bepaalt samen met de huidige sluis het gezicht van de voormalige zeehaven. Na 20 km komen we uit in het gehuchtje Ezumazijl gelegen aan het Lauwersmeer en het is inmiddels al bijna 13.00 uur en gaan eerst maar een broodje eten bij Restaurant de Gouden Stek.

Na het eten vervolgen we weer onze fietsroute en fietsen richting Paesens Moddergat. We gaan door het oude vissersdorpje waar tegenwoordig veel oude huisjes worden gebruikt als tweede woning. In dit dorpje worden de herinneringen aan het vroegere vissers bestaan levend gehouden aan de tragische gebeurtenissen van 1883 waarbij veel van de vissers uit het dorp verdronken, maar ook wordt stil gestaan bij het onschadelijk maken van de zeemijn wat totaal mislukte en waarbij ook 8 mensen hun leven verloren.

De meeste slachtoffers waren nog heel jong. We vervolgen onze weg verder en drinken onderweg nog biertje en frisdrank en tegen 16.30 uur weer terug in Dokkum bij de camper, afstand 57 km.

Donderdag morgen 12 Juli  tegen een uur of 10 verlaten we Dokkum en rijden via de N 356 , N 913

Eanerwoude, N31, N359, Bolsward N384 richting Franeker, Lutje Lollum naar Lollum naar Vekabo camping Slachterhiem, afstand 60 km. Lollum ligt namelijk op een mooie fietsafstand van Harlingen, Franeker en Bolsward. Prachtige rustige camping met enorm goede sanitaire voorzieningen en zeer vriendelijke eigenaar.

naast ons op de camping hadden we ook een gast, deze uil zat vlak naast ons en dat zie je niet vaak. Na dat we een broodje hadden gegeten en de afwas aan de kant was nemen we de fiets en gaan nog even naar Harlingen. Harlingen ligt op een afstand van 13 km van de camping dus makkelijk te doen nog even deze dag. Harlingen is een gezellige stad en deze middag was er ook nog

braderie en het was er dan ook enorm druk. Ook van hier kun je met de boot naar diverse eilanden.

Vanaf de pier wandelen we nog even weer door de binnen stad van Harlingen langs de braderie en doen nog wat boodschappen en tegen 17.00 waren we weer op de camping.

Vrijdag morgen 13 Juli 2018 na het ontbijt en afwas nemen we wederom de fiets en maken een fietstocht vandaag naar Franeker en Bolsward. Na 15 km komen we aan in Franeker en nemen hier eerst even een kopje koffie.

Na de koffie wandelen we door Franeker met zijn mooie gemeentehuis en de mooie grachten die door de oude binnen stad lopen. Franeker is niet zo groot en we zaten dan ook na  45 minuten dan ook al weer op de fiets richting Bolsward. Aangezien Bolsward nog wel heel wat kilometers van Franeker ligt zo'n dikke 30 km maken we ons op voor deze rit en fietsen door natuur, openvelden

kanalen en over bruggetjes komen we tegen 15.00 aan in Bolsward. Wat ons opviel was dat Bolsward meer levendiger is dan Franeker, gezelliger. Ook hier nemen we eerst een kop koffie voor we door de oude binnenstad lopen.

De oude kerk bezit nog steeds de zadeldak zoals ze die noemen en ook Bolsward heeft een mooie gemeentehuis en ook hier lopen de grachten nog door de oude binnenstad. Na Bolsward fietsen we weer richting de camping en tegen 16.00 waren we bij de camper. 57 km gefietst vandaag.

Zaterdag 14 Juli 2018 verlaten we tegen een uur of 10 Lollum en rijden we via de N wegen richting Witmarsum, Burgwerd, N359 richting Workum, Balk en via de N928 naar Woudsend. Tegen een uur of 11 waren we op de camperplaats Waterloo in Woudsend. Afstand 49 km. Aanmelden en de camper op zijn plaats en genieten van het mooie weer.

Aangezien we eerst zeiden dat we een rustdag zouden nemen gingen we tegen 14.00 uur toch nog maar een kleine fietstocht maken naar Woudsend. Het was enorm druk in Woudsend en zetten onze fiets bij de spar en wandelen eerst naar de haven en wat een drukte, langs de menigte wandelen we door langs de wateren naar de ophaalbrug, als je hier in het dorp woont kun je beter de auto buiten het dorp zetten, om de 5 minuten gaat de brug open wat voor een enorme opstopping zorgt, we lopen door naar de molen bezichtigen deze en weer terug naar de fiets en doen nog een paar boodschappen.

Nadat we boodschappen hebben gedaan maken we nog een tochtje langs het Heegermeer om vervolgens door te fietsen naar de camperplaats. Afstand totaal 14 km.

Zaterdag avond 14 Juli vanaf de camperplaats zonsondergang in Woudsend, altijd leuk om te zien. Zondagmorgen na het ontbijt en diverse werkzaamheden stappen we tegen een uur of 11 op de fiets voor een rondje Slotermeer. Na 12 km komen we aan in Sloten en drinken hier een kop koffie met een appelgebakje. Sloten is ook een mooi oud dorpje en ook hier lopen de grachten weer door het dorp.

Na de koffie verlaten we het mooie Sloten en fietsen richting Balk waar we na een kleine 5 km aankomen en ook hier weer de grachten die door het dorpje lopen. Nog even een kunstwerk op de foto zetten namelijk een zwarte hond op een oude oma fiets gelast, toch knap gedaan.

Maandag 15 juli verlaten we Woudsend en rijden via de N wegen naar Sneek naar camperplaats De Domp, afstand 15 Km. Mooie camperplaats met zicht op de haven met veel bedrijvigheid en leuk om te zien.

Na de middag na het ontbijt brengen we een bezoek aan het centrum van Sneek. Sneek is een leuk en gezellig centrum.  We dineren op de camperplaats bij De Kajuit een senioren maaltijd heerlijk en goed verzorgd.

Dinsdag 16 Juli verlaten we Sneek en rijden via de N wegen naar Lemmer naar camperplaats Lemmer Binnen ook weer aan een haven, ook nu weer van uit de camper mooi uitzicht op de haven. 28 km.

Na de middag wandelen we vanaf de camperplaatsnaar het oude stadscentrum van Lemmer ongeveer 800 meter. Drinken in Lemmer een borreltje en dan komen  de mooie boten voorbij varen. Op de terugweg lopen we langs het Lemmer Strand waar het druk is, maar wat wil je met dit mooie weer. Onze kleinkinderen zouden zich hier best vermaken. Lemmer is ook leuk maar Sneek heeft bij ons de voorkeur.

Woensdagmorgen 18 juli 2018 verlaten we tegen een uur of 10 Lemmer en rijden wederom via de binnen wegen N359 Lemmer, N712 Rutten, Creil, Espel, Tollenbeek naar Urk. Even over half 11 waren we op de camperplaats in Urk aan de haven. Er waren nog 3 plaatsen vrij en tegen 11 uur stond de camperplaats vol. Afstand Lemmer Urk 48 km.

Na de middag wandelen we door het oude dorp en kijken nog even bij de braderie en kijken ook nog even bij het gedenk beeld en muur met de namen van de omgekomen mensen tijden de overstroming. Langs de vuurtoren lopen we weer naar de camper.

Donderdag morgen 19 Juli 2018 na het ontbijt en afwas pakken we de fiets tegen een uur of 11 en fietsen een rondje Urk door naar Emmeloord en nemen in Emmeloord een kop koffie met een stukje aardbeien gebak. Lopen nog even door het centrum van Emmeloord en vervolgen onze weg langs het Ijsselmeer terug naar de camper in Urk. Eenmaal terug in Urk volop bedrijvigheid in de haven en bij de vis afslag.

Vrijdag morgen 20 Juli 2018 verlaten we tegen een uur of 12 Urk en rijden via de N352, N50, brug open en de N307, N302 naar Enkhuizen. De N302 loopt door het Ijsselmeer en is een prachtige weg om te rijden . Afstand Urk-Enkhuizen 89 km.

Zaterdag 21 Juli 2018 maken we een fietstocht via de oude binnenstad van Enkhuizen richting Hoorn en na 16 km aan de kant van Hoorn drinken we een kop koffie bij de Molenwinkel De Krijgsman.

Bij de molen waar ook nog brood en koekjes worden gebakken nemen we ook nog een bruin brood en een zakje krente bollen mee en vervolgen we onze weg weer langs Hoorn en langs recreatiepark Markermeer terug naar Enkhuizen waar we aan het haventje nog een bakje kibbeling gekocht en vervolgen daarna de  weg naar de camping. Fietsafstand 37 km.

Zondagmorgen 22 Juli 2018 maken we een wandeling vanaf de camping langs het Ijsselmeer en nemen een rustdag, Marie geniet volop van de zon.

Maandag morgen 23 Juli 2018 verlaten we rond de klok van 10 en rijden ook dit keer weer via de N wegen de N302, N506, Wijdenes, Blokker via de ventweg langs de A7 en dan via de N247 Scharwoude, Oosthuizen naar Edam de Parel van Holland. Tegen een uur of 11 waren we bij Camping Strandbad Edam, melden ons, camper op zijn plaats en tijd voor koffie. Afstand Enkhuizen-Edam 41 km.

Na de middag nemen we de fiets en gaan naar het oude stadje Edam slechts 20 kilometer ten noorden van Amsterdam, direct gelegen bij toeristentrekker Volendam en aan het Ijsselmeer, de vroegere Zuiderzee. Edam, de parel, de kaasstad, maar ook de stad met 27 bruggen binnen de vestingwallen. De kaasstad heeft een oude historie van scheepsbouw, houthandel. Veel oude arbeiders woningen langs de grachten.

Ook fietsen we nog even van Edam naar Volendam over een afstand van 5 kilometer. Toen we Volendam binnen fietsen was het enorm druk van toerisme o.a Vietnamezen, Chinezen etc. etc. Volendam heeft veel terrasjes en souveniers winkels.

Mooi Volendam, Mooi Volendam zing maar even mee. Tegen een uur of 4 fietsen we weer richting Edam naar de camper. We hebben buren met een terras op de camper, leuk idee.

Vandaag Dinsdag 24 Juli 2018 vertrekken we op tijd voor een fietsroute richting Volendam, richting Monnickendam en na 17 km waren we dan in Monickendam. Drinken hier een kopje koffie.

Na de koffie vervolgen we onze weg en fietsen richting Zunderdorp, Ransdorp, Durgerdam over de dijk langs de pampus langs het Markermeer, Uitdam , Monnickendam, Volendam zo weer langs de het Ijsselmeer naar Edam naar de camper. We hebben wat problemen gehad met de knoop punten en deze Fries met zijn maat had ook problemen met de knooppunten op zijn solex, maar uiteindelijk is het toch goed gekomen. 16.30 uur terug bij de camper en fiets afstand 61 km, 15 km meer dan verwacht.

Vandaag woensdag 25 Juli 2018 verlaten we Edam tegen half 10 en rijden via de N 247 Edam, Broek in Waterland vervolgens via de S116 ring Noord Amsterdam door de 1140 meter lange ijtunnel via de S112 ring 10, S113 richting Diemen, Driemond, N236 Weesp, Muiden, Muiderberg naar de camperplaats/jachthaven van Naarden. I.v.m. de drukte rond Amsterdam en vele stoplichten tegen 11 uur waren we tegen 11 uur bij de camperplaats. Afstand Edam-Naarden 52 km.

Aanmelden en de camper op zijn plaats luifel uit want het begon wat te regenen en het was dan ook even lekker koel. Na de middag tegen 14 uur was het droog en besloten we nog even naar het centrum van Naarden te gaan, fietsen langs de vesting muur van Naarden en doen nog wat boodschappen, kijken nog even bij de kringloop winkel en dan weer door naar de camper.

Donderdag 26 juli 2018 besloten we na de koffie tegen half 11toch nog maar i.v.m. de hitte toch nog maar even een fietstocht te maken. We fietsen van uit Naarden langs de vestingstad en langs de Promers Kazerne en bunkers. De oude kazerne doet nu dienst als winkeltjes, kapsalon en diverse galerieën.

We vervolgen onze weg door het Naarder bos en langs het Naarder meer richting Huizen drinken in Huizen een kop koffie, na de koffie fietsen we verder stukje door Huizen, Crailo en langs Blaricum richting Bussum en via Tafelberg en Trappenberg door het bos langs de schapen naar Naarden en langs de vesting muur weer naar de camper. Mooie route door het bos en de warmte viel mee. 29 km gefietst vandaag.

Vrijdag 27 juli 2018 verlaten we tegen 10 uur Naarden en rijden we door Bussum, de N524 richting Hilversum, door Hilversum dan de N415 Baarn, N221, N234, Lage Vuursche, N238 Den Dolder en Huis ter Heide en N224 naar Zeist camping de Krakeling. Afstand Naarden-Zeist 39 km. Na de middag hebben we nog wat boodschappen gedaan in Zeist.

Zaterdag 28 juli i.v.m. regen vandaag niks gedaan wel lekker koel vandaag. Zondag morgen 29 Juli vertrekken we even na 10 uur voor een fietstocht vanaf de camping richting Zeist door de bossen langs Austerlitz, richting Maarn door het bos en na 13 km maar even pauze.

Wat op het bankje staat hebben we na de pauze dan ook maar gedaan en vervolgen ons weg door het prachtige natuur gebied van de Utrechtse Heuvelrug en na 23 km was er gelegenheid voor een kop koffie bij restaurant Sanderburg. Na de heerlijke kop koffie met vruchten gebak vervolgen we onze weg door een gedeelte Sanderburgbos richting Rijsenburg, stukje centrum Zeist en vervolgens langs de herten wei weer naar de camper. Tegen half 3 weer bij de camper, fietsafstand 41 km.

Vanavond nog een heerlijke b.b.q. met een biertje en wijntje en dan maandag morgen 30 Juli weer naar huis. Afstand Zeist-Hoogezand 196 km. We hebben een prachtige vakantie gehad en achteraf met dit prachtige mooie weer is het buitenland niet noodzakelijk. Nederland is ook mooi. In Naarden en Zeist hebben we wat regen gehad. We zijn 9 juli vertrokken en 30 Juli weer thuis gekomen. Totaal hebben we rondje Nederland 706 km gereden.

We hebben geprobeerd om op de Nederlandse kaart onze route zo nauwkeurig weer te geven zie gele lijn en de pijltjes. Een reactie op onze reis zou fijn zijn.