van Joop en Marie Kuipers

Rondreis Oostenrijk-Duitsland 2017.

Zondagmorgen 4 Juni vertrekken we tegen 8 uur voor een rondreis naar Oostenrijk. Nadat we 560 km hadden gereden vonden we dit wel genoeg en gaan dan ook overnachten op een camping in Lentfurt vlakbij Wurtzburg.

Maandagmorgen 5 Juni na het ontbijt verlaten we tegen een uur of 8 Camping Main-Spessart en rijden naar onze eerste bestemming namelijk Aachenkirch op de camperplaats van Camping Aachensee. Tegen een uur of twee na de middag kwamen we aan en is het nog aardig rustig op de camperplaats maar tegen 17.00 uur was de camperplaats vol. Afstand Lentfurt- Aachenkirchen 412 km.

Dinsdag 6 Juni bij het opstaan regende het, tegen de middag droog en we nemen de fiets en maken een fietstocht langs de Aachensee. De Aachensee is de grootste meer van Tirol en er zijn veel paragliders te zien. Tijdens de fietstocht een hevige regenbui en we besluiten terug te gaan naar de camping, heen en terug 18 km.

Woensdag 7 juni besluiten we dat we een rondvaart  willen maken over de Aachensee naar Pertisau. Na diverse stops bij diverse eilandjes komen we aan in Pertisau een leuk gezellig stadje. Een wandeling langs de promenade is een aanrader. In de Aachensee zie je bijna niemand zwemmen aangezien de temperatuur bijna nooit de 20 graden haalt. Om 16.15 uur nemen we weer de boot terug naar de camping.

Donderdag 8 juni verlaten we Aachenkirchen met prachtig mooi weer en rijden via Pertisau, Maurach, Fügen Kaltenbach naar Zell am Ziller naar camping Hofer over een afstand van 45 km, mooie route door het Zillertal.

Na de middag gaan we te voet naar het centrum van Zell am Ziller een klein centrum maar wel gezellig en bij het warme weer is een pilsje zeker een aanrader.

Vrijdag 9 juni na het ontbijt tegen een uur of elf stappen we op de fiets en maken een fietstocht langs de Ziller door het Zillertal. Van Zell am Ziller naar Erlach, Ashau, Kaltenbach. Hier drinken we een heerlijk kopje koffie met een heerlijk stukje gebak. nade koffie zetten we de tocht voort naar Stumm, Ried, Fúgen, Schlitter en daarna weer terug en onderweg nog even eten. Weer terug op de camping 51 km op de teller. Een schitterende fietstocht.

Zaterdag 10 Juni gaan we om een uur of elf met de stoomtrein van Zell am Ziller naar Mayrhofen. We winkelen in Mayrhofen en eten daar tegen een uur of 1. Na het eten nemen we de stoomtrein weer teug naar Zell am Ziller. Het is best leuk om met een stoomtrein te reizen met al dat gebulder. We hebben zowel de heen reis als de terug reis de open bak genomen. Moet je in Nederland met aankomen met deze zware stoomtreinen al dat dikke zwarte rook en roet, hoe zo milieu bewust.

Tegen een uur of twee waren we weer op de camping en even een vestje uit de camper halen, flesje water even weer vullen want we gaan te voet over een afstand van 3 km naar de kabelbaan waar we met de gondel naar de Wiezenalm gaan op een hoogte van 1310 meter.

Hier maken we een kleine wandeling en vervolgens stappen we weer in de gondel en gaan naar de hoogste top de Rosenalm op een hoogte van 1744 meter. Bij aankomst boven was het een en al gezelligheid met volop muziek.

Als het gezellig is blijf je ook wat langer en drink je natuurlijk ook even een biertje. Tegen 18.00 uur waren we terug op de camping. Ook hier muziek en daar hebben we de avond ook nog gezellig van genoten.

Zondag 11 Juni na het ontbijt laten we Zell am Ziller achter ons en rijden we naar Zell am See. We gaan via de Gerlospass naar een hoogte van 1246 meter met 12% stijging via Köningleiten 1600 meter hoog dan terug naar 1072 meter naar de Krimml watervallen  met een daling van 9%. Voor de Krimml watervallen moest tol betaald worden.

Uiteraard nemen we hier op de Gerlospass ook de tijd om even rond te kijken met een geweldig uitzicht op een van de watervallen, we rijden dan via Wald in Pingzau naar Neukirchen, Bamberg, Mittersill, Uttendorf, Niedersill, Diesendorf naar Zell am See naar Camping Panorama camping.

Tot deze hoogte hebben we maar niet gelopen aangezien het behoorlijk stijl ging was het niet verstandig om de knie prothese te over belasten. Wel een fantastische uitzicht om en nabij de Krimllerwatervallen. In de verte hoor je de watervallen en het water komt met dondersgeweld naar beneden. Niet voor niets deze waarschuwingsborden.

Eenmaal aangekomen op Panoramacamping in Zell am See, inschrijven en camper op zijn plaats en heerlijk genieten van deze prachtige zonnige dag We waren er tegen 13.00 uur en konden een mooi plekje uitzoeken op de camperplaats van de camping, tegen 17.00 uur was deze dan ook vol. Vanaf deze camping prachtig mooi uitzicht op de bergen. Deze prachtige route van Zell am Ziller - Zel am See 92 km.

Maandag 12 Juni na het ontbijt nemen we de fiets tegen een uur of elf en maken een tocht om Zell am See, geen lange route maar genoeg met deze hoge temperaturen. 32 Graden. Vanaf de camping ben je bijna al direct bij de zee. Zell am See (Kaprun) een wintersport gebied.

Op de terug weg slaan we af en fietsen nog even naar het centrum van Zell am See een prachtige drukke stad. Doen wat boodschappen en gaan dan weer naar de camper.

Dinsdag 13 Juni verlaten we Zell am See en gaan via de Grossglockner Hochalpenstrasse naar het plaatsje Heiligenblut. De weg is 47,8 km lang en stijgt van 805 meter naar 2504 meter met stijgingen van 14%. Bij het opgaan van de Grossglocker route stonden een behoorlijk aantal oude tractors die ook de Grossglocker op wilden. Na een tijdje wachten achter de tractors mochten we de tractors rechts passeren en betalen € 35,00 en de beklimming kan beginnen.

We rijden een aantal kilometers en nadat we een aantal tractors hebben ingehaald zetten we de camper even aan de kant om te genieten van het mooie uitzicht. Soms best lastig rijden als er een tractor voor je zit en vooral vlak bij een bocht, uitkijken dus.

We vervolgen na een tijdje weer onze route om vervolgens naar een hoogte te gaan van 2500 meter een fantastische route met veel klimmingen. Hoe hoger we kwamen zie je dan ook weer meer sneeuw liggen. Langs deze schitterende route zijn twaalf punten waar je kunt stoppen en iets kunt lezen over de weg of omgeving.

Aangezien het boven op de Grossglockner koud was hebben we toch maar even een jasje aangedaan. Na het wandelen en bezichtiging van de Grossglockner nemen we een kop koffie in de kiosk en vervolgen we onze rit, we dalen 14% naar beneden van 2500 meter naar 1300 meter. Het ging best stijl naar beneden en soms zie je de motorrijders je met een enorme snelheid voorbij rijden.

De Grossglockner Hochalpenstrasse is 48 km lang en heeft 36 haardspeldbochten maar wel een belevenis om dit een keer mee te maken. Na verloop van tijd komen we aan in het plaatsje Heiligenblut een bedevaart plaatsje waar we ons melden op de camping. We melden ons en zoeken een plaatsje zodat de remmen van de camper kunnen afkoelen. De eigenaar Groninger Jozef kan je alles vertellen over de omgeving, fantastische man.

Woensdag 14 Juni nemen we een paar dagen rust en genieten van het prachtige mooie weer en het mooie uitzicht. Donderdag 15 Juni maken we nog een wandeling naar het dorpje Heiligenblüt een klein dorpje met veel toerisme maar wel even leuk om door te lopen. Op de terugweg wandelen we ongeveer 5 km langs de Müll aangezien fietsen hier haast niet mogelijk is.

Vrijdag 16 Juni verlaten we na  het ontbijt tegen een uur of tien Heiligenblüt en rijden naar Döbriach aan de Milstatter See over een afstand van 101 km. Ook weer een mooie route. Na de middag maken we nog even een wandeling naar het strand van de Milstattersee of te wel strandbad Sittinger direct naast de camping en met dit prachtig mooi weer is het best vertoeven.

Zaterdag 17 Juni nemen we de fiets en wilden een rondje door de bossen en om de Milstattersee maken. De totale afstand rondom de Milstattersee is 27 km. De eerste 10 km was goed te doen om de Milstattersee maar daarna ging het behoorlijk stijl en zelfs met onze fiets met ondersteuning kwamen we er niet tegen op. De goed getrainde  mountainbikers kwamen er tegen op. Dan maar terug richting de camping en hebben vanaf de camping nog een wandeling gemaakt van ongeveer 6 km. De Milstattersee is de diepste meer van Karinthië.

Zondag verlaten we op tijd Döbriach en rijden naar hotel/camping Lindenhoff te Anneheim over een afstand van 40 km. Een sobere camping maar met goed verzorgt sanitair. Na de middag maken we nog een mooie fietstocht van 35 km langs de Drau een prachtige fietsroute. Mijn navigator kijkt onderweg even of we nog de juiste route hebben, alles klopt nog. De Drau route heeft een fietslengte van 222 km en loopt door Oostenrijk, Slovenië en Italië en bevindt zich in Karinthië.

Maandag 19 Juni ook nu weer prachtig mooi weer en nemen we wederom de fiets en maken een fietstocht rondom de Ossiachersee. Onderweg stoppen we bij camping Ossiachersee drinken hier in het grote restaurant een kop koffie , deze camping heeft ongeveer 700 staanplaatsen en in het hoogseizoen bestaat deze camping uit 70-75% Nederlanders zo vertelde ons dit de Nederlands sprekende bediende. Na de koffie zetten we onze tocht voort en tegen 12.30 uur eten we een beetje bij en klein gezellig restaurantje en tegen 15.30 waren we weer terug op de camping. Mooie route van 30 km.

Dinsdag 20 Juni na het ontbijt en de kleine werkzaamheden nemen we de fiets en fietsen langs de Drau naar Villach. De Drau fietspad is de bekendste van Karinthië. De Drau loopt midden door Villach.

Tegen een uur of elf waren we in Villach en nemen eerst een heerlijk kopje koffie. Na de koffie slenteren we door de gezellige stad, etalages turen, koopjes doen hiervoor leent Villach aan de Drau zich prima voor. Ook gaan we de grote St.Jacobkerk even bekijken en steken ook namens onze dochter twee kaarsjes aan ter nagedachtenis van onze zoon en broer. Op de terug weg langs de Drau nog even een foto maken van de kasteel/hotel boven op de berg.

Woensdag 21 Juni verlaten we tegen een uur of negen  Annenheim ( Ossiachersee ) en rijden naar Panorama Camping te Salzburg. We reden door diverse tunnels o.a. ook de Tauerntunnen 6,5 km lang. Vaak hoor dat er bij deze tunnel veel oponthoud is van wege het drukke verkeer, echter we hebben hier totaal geen last van gehad en de reis verliep voorspoedig. Tegen 12 uur waren we op de camping, afstand 190 km vandaag. Verder nemen we vandaag een rustdag en genieten van het mooie weer.

Donderdag 22 juni na het ontbijt lopen we vanaf de camping 700 meter naar de bushalte en gaan we met de bus naar het centrum van Salzburg, de Mozart stad. Wat een grote stad met veel oude centrums. We stappen op het Mozartplein uit en lopen zo naar het oude centrum, hoe gemakkelijk wil je het hebben.

Salzburg is een prachtige stad, met heel veel museums en kerken waar heel veel toeristen een bezoek aan brengen. We brengen nog even een bezoek aan de Domkerk waar we wederom even weer twee kaarsjes aansteken. De Domkerk is een prachtige kerk . Op het Mozartplein heel veel galerijen met mooie winkeltjes en veel terrasjes waar we ook even gebruik van maken.

Ook hier in Salzburg is een hele grote winkel waar je het hele jaar paas en kerst artikelen kunt kopen en het wordt ook nog verkocht. We nemen de bus van 17.08 uur en zijn om 17.45 uur weer op de camping. Best vermoeiend maar zeker de moeite waard.

Vrijdag morgen 23 Juni verlaten we Salzburg tegen een uur of 9 en rijden richting München naar het plaatsje Seeshaupt naar de camperplaats van camping Seeshaupt. over een afstand van 201 km. Nadat we wat gegeten hadden en de boel weer aan de kant hebben genieten we van het mooie weer aan de Stanbergersee.

Zaterdag morgen 24 Juni maken we na het ontbijt een mooie fietstocht langs de Stanbergersee. Af en toe mooie fietspaden maar ook af en toe gevaarlijke grindpaden maar al met al een mooie fietsroute van 55 km.

Zondag 25 Juni verlaten we Seeshaupt tegen een uur of 8 en rijden we richting Würtzburg naar het plaatsje Erlangen waar we gaan overnachten op camping Rangau. Tegen 13 uur waren we op de camping en genieten nog van deze prachtige dag. Totaal gereden vandaag 246 km.

Maandag 26 Juni verlaten we Erlangen en beginnen we aan onze terug reis naar huis en overnachten in Dillenburg.  Na dat we een half uur in de file hadden gestaan door een zwaar ongeluk konden we een paar honderd meter terug rijden en via een omleiding konden we onze reis naar  Dillenburg weer vervolgen. Dillenburg valt ook nog onder Sauerland en Dillenburg is ook een stad van de Oranjes met de Oranje-Nassau-Museum. Afstand vandaag 303 km.

Dinsdag 27 Juni verlaten we tegen een uur of 9 Dillenburg en rijden vervolgens naar Rieste naar camping Alfsee waar we overnachten op de camperplaats. Afstand vandaag 262 km.  We blijven hier een paar dagen, wasje doen, boodschappen doen en maken nog een wandeling langs de Alfsee, tijdens de wandeling begon het licht te regenen en we waren goed en wel in de camper het regende slank op, net op tijd terug. Woensdag 28 en Donderdag 29 Juni is het weer wisselvallig met regelmatig een regenbui.

Vrijdag 30 Juni verlaten we Riesten en rijden naar de camperplaats in Nordhorn waar we overnachten. Afstand Rieste- Nordhorn 103 km.

Tegen de middag lopen we  naar het oude centrum van Nordhorn niet ver van de camperplaats. een gezellig centrum, hier eten we een broodje en doen nog wat boodschappen. Oma had weer wat gezien voor de kleinkinderen en je weet hoe dat gaat, koopje kun je niet laten liggen. Tegen 15.00 uur lopen we weer richting de camperplaats. Na een tijdje begon het licht te regen en het heeft de hele nacht door geregend.

Zaterdag morgen 1 Juli regende het nog en besloten we maar na het ontbijt naar huis te gaan. Onderweg nog even bij broer langs in Schoonbeek om een kopje koffie te drinken en tegen 13.00 waren we dan ook weer thuis. We hebben ondanks af en toe een rotdag genoten van onze vakantie en een hoop gezien. Ook de Grössglockner route is een fantastische route, een aanrader. In totaal bijna 2800 km gereden.