van Joop en Marie Kuipers

Zaterdag 15 Juni voor dat we vertrekken voor onze vakantie rijden we eerst nog even bij de garage langs om de vloeistoffen en de banden spaning te laten controleren en na een kop koffie vertrekken we tegen een uur of tien van uit Hoogezand voor onze vakantie richting Bad Essen waar onze eerste overnachting hebben op camperplaats Falkenburg, € 13,00 p/nacht all inn .

Zondag morgen 16 Juni pakken we onze fiets en makken een rondje om Bad Essen en fietsen ook even door de poort van de burcht Witlage waar in deze vakwerkhuis een kinder opvangplaats is gevestigd.

Na de bezichtiging fietsen we verder en zien veel mooie vakwerkhuizen en op de terugweg fietsen we door het centrum van Bad Essen en zien dat er volop feest is met live muziek.  Sinds 1902 mag Bad Essen als officieel kuuroord de titel "Bad" dragen vanwege de aanwezigheid van geneeskrachtige bronnen. We drinken hier een biertje en gaan vervolgens weer naar de camper plaats waar we even later een heerlijke braadworst kregen aangeboden voor € 1,50 heerlijk.

Maandag 17 Juni verlaten we tegen een uur of 10 Bad Essen om vervolgens onze reis voort te zetten naar Salzgitter en rijden we via de B wegen via Minden, Hannover, Hilderheim naar Salzgitter, totale afstand 162 km. We zetten onze camper op Camperplaats Am Salzgittersee en eten eerst een broodje.

Na het eten wandelen naar het centrum van Salzgitter en bekijken deze mooie stad. In het begin van het centrum is een monument gebouwd ter aangezicht van het stads centrum, ook hier zegt men geld verspilling. Wel heeft een fabrikant uit Salzgiiter  Alstom LHB een fabrikant van rollend materiaal de eerste serie metrostellen van de Amsterdamse metro heeft geleverd en twee series trams.

Dinsdag 18 juni na een goede nachtrust en een heerlijk ontbijt verlaten we Salzgitter en rijden via de B wegen naar Goslar waar we aan komen op camping Sennehutte afstand 46 km. Tegen 17.00 uur lekker b.b.q en een heerlijk pilsje en wijntje hoort er ook bij.

Woensdag 19 juni na het ontbijt en de afwas pakken we de fiets en fietsen door het bos met smalle paden en hindernissen naar het centrum ( alstadt ) van Goslar.

We wandelen door het centrum richting het kasteel aan de Kaiserplatz van Goslar die we wilden bezoeken maar helaas was de hele binnen stad afgesloten voor alle verkeer en veel polite op de been i.v.m. bezoek Angela Merkel en daarom was bezichtigen niet mogelijk. Jammer. Dan maar verder wandelen want er zijn nog veel oude en mooie gebouwen te zien. Tegen 16.00 waren we weer op de camping.

Donderdag 20 juni verlaten we Goslar tegen een uur of 10 en rijden via de binnen wegen naar Schierke in de  Harz  naar camper/camping Am Stern Harz Camping, waar net veel plaatsen zijn vrij gekomen, dus hadden we keus genoeg.

Na het middag eten maken we een bos wandeling en zien dat door de enorme droogte van 2018 heel veel bomen het loodje hebben gelegd. Volgens de camping beheerster is dit nog niets vergeleken met wat we morgen zien als we naar de Bröckenberg gaan.

Vrijdag 21 juni wandelen we vanaf de camping tegen een uur of 10  naar de spoorbaan waar we tegen 10.30 in de stoomtrein stappen om vervolgens naar de Bröckenberg te gaan en de reis duurde 40 minuten en eindigde op een hoogte van 1142 meter. Kosten € 45,00 p/persoon.

We maken een mooie rondwandeling en genieten van het mooie uitzicht over de harz. Het gekke is dat men hier 220 dagen van de 365 dagen niets kunt zien door mist of door slecht weer. We hadden geluk vandaag.

Na dat we hier lekker hebben gegeten wandelen we nog even naar beneden het bos in en nemen tegen 15.00 uur de stoomtrein terug naar Schierke. Tijdens de terug reis gaat de trein van de spoorbaan af naar een rangeer baan om even de tegen komende trein voorrang te geven, als die voorbij is gaat de trein waar wij in zitten achteruit ongeveer 300 meter weer de spoorbaan op, apart maar leuk.

Tijdens de terug reis zien we enorm veel dood bos gebied waar de bomen door de droogte van 2018 bij luciferstokjes afbreken zoals de camping beheerster al zei, ongelofelijk wat een schade en jammer van wat ooit een mooi natuur gebied was. De Bröckenbaan start in Weningerode dan naar Drei Annen, Hohne, Schierke en dan eindigt op de berg Bröcken. Totale lengte 140,4 km.

Zaterdag 22-juni verlaten we Schierke en rijden naar Göttingen via de B wegen waar we gaan staan op de camperplaats Eiswiese.. Even voor 12.00 uur waren we op de camperplaats. Afstand 96 km.

Na een broodje te hebben gegeten wandelen we naar het centrum van Göttingen vanaf de camperplaats 20 minuten. Göttingen de oude universiteit stad, hier waren de gebroeders Grim hoogleraar aan de universiteit van deze stad, Göttingen een mooi oud centrum met veel vakwerk huizen en met Nederlands muziek op de marktplaats.

Zondagmorgen 23 juni na het eten en afwas verlaten we Göttingen en rijden naar Guxhagen naar camping Fuldaschleife waar we tegen een uur of 12 aan komen net op tijd voor de middag rust wat nog regelmatig voor komt, of te wel mittagsruhe. We zetten onze camper op door ons zelf uit gezochte plaats.Afstand 60 km. Guxhagen ligt aan de rivier de Fulda en in de in een van de buitenwijk van Guxhagen bevond zich het concentratiekamp Breitenau. We doen verder deze dag niets en genieten van het mooie wee, 35 graden vandaag.

Maandag 24 juni maken we een fietstocht langs de Fulda maar na een kilometer of 10 wordt het steeds steiler en we fietsen toch nog maar een stuk verder en na 13 km besluiten we mede ook door de hitte weer terug te fietsen naar de camping. 26 km en 38 graden.

Dinsdag 25 juni gaan we de andere kant van Fulda fietsen richting Melsungen en dit was redelijk te doen met minder stijl dan gisteren.,30 km gefietst vandaag en ook weer warm tegen de 40 graden. Maar wil je de volledige route langs de Fulda fietsen dan heb je een hele goede fiets nodig, met een e-bike geeft dat nog problemen.

Woensdag 26 juni na het ontbijt verlaten we Guxhagen om vervolgens naar de camperplaats in Fulda te rijden om vanuit daar het oude centrum van Fulda te bezoeken. Maar bij aankomst op de camperplaats krijg je de schrik van je leven zo slecht en vies was deze camperplaats. We hebben maar besloten 18 km terug te rijden om vervolgens te gaan staan op de Knaus Camping in Hünfeld. Ook vandaag weer 39 graden.

Verder ook geen actie onder nomen vandaag en door de hitte en uit de zon en naast de camper eten. Want onder de luifel was het ook niet uit te houden. Na het eten kopen we ons een lekker ijsje op de camping.

Donderdag 27 juni doen we wat aankopen en boodschappen in Hünfeld en vrijdag 28 juni verlaten we Hünfeld op tijd om vervolgens naar Bamberg Camping Inssel te rijden over een afstand van 166 km. Door dat het vandaag wat koeler is dan gisteren is het best uit te houden in de camper tijdens het rijden. Even na de middag waren we op de camping, melden en een plekje uit zoeken. Vandaag 34 graden.

Zaterdag morgen 29- juni gaan we na het ontbijt op de fiets door het natuurgebied naar het centrum van Bamberg, afstand 4 km en lekker koel in het bos. Even na 10 uur waren we in het centrum van Bamberg en het was er al behoorlijk druk.

In Bamberg zie je veel oude kerken en we bezochten de onze lieve vrouwen kerk en staken hier ook namens onze dochter en gezin een kaarsje aan ter nagedachtenis van onze zoon en broer van onze dochter Moniek. Indruk wekkend om te zien.

We wandelen verder door het mooie oude centrum en kijken ook nog even naar de muziek band op de marktplaats. We wandelen door naar de brouwerij

waar Rauchbier wordt gebrouwen en een specialiteit van Bamberg is en dat  je de brouwerij bezocht moet hebben zoals men zegt. Bij aankomst was het enorm druk bij de brouwerij en we besloten niet te wachten en dus wandelen we weer naar het centrum en kopen daar een Rauchbier. Rauchbier het woord zegt al rookbier.Voor een keer best lekker niet mijn specialiteit uren later ruik je nog naar rook.

Nadat het biertje op was wandelen we nog door het centrum en zien ook hier veel oude en mooie gebouwen en zien ook nog een bruidspaar in een gondel. Nadat we veel gezien hebben vinden we het na 4 uur wel genoegen en wandelen naar onze fietsen en fietsen we weer door het bos naar de camping. En nadat het vandaag 38-40 graden is was het best uit te houden in Bamberg. Wat een geweldige stad. Een aanrader.

Zondag 30 juni stappen we tegen een uur of 11 op de fiets om een fietstocht rondom Bamberg te maken. We fietsen via Höfen, Pettstadt, Rattelshof, Reundorf en Frensdorf. Frensdorf wordt ook wel de ooievaars dorp genoemd. Ondanks dat het vandaag wederom tussen de 35 en 38 graden was hadden we toch een mooie fietstocht 28 km mooi met deze warmte.

Maandag 1 Juli verlaten  we Bamberg en rijden via de B wegen naar Bayreuth naar de camperplaats bij de welnescenter en thermalebaden. Afstand 83 km.

Nadat we ons aangemeld hebben pakken we direct de bus om naar het centrum van Bayreuth te gaan aangezien fietsen geen optie is, veel te stijl zelfs voor een e-bike. Even na 12 uur waren we in het oude stads centrum en je loopt zo het centrum in, ideaal.

Nadat we een stuk gewandeld hebben gaan we eerst maar eens ergens eten om vervolgens onze wandeling weer voort te zetten.

Om Bayreuth te bezoeken is zeer de moeite waard. Leuk oud centrum ook om te winkelen en zeker met het mooie weer van vandaag 33 graden. We pakken de bus van 15.57 uur en zijn om 16.30 uur weer op de camperplaats.

Dinsdag 2 juli verlaten we Bayreuth en zetten onze reis voort naar Gera waar we overnachten op de camperplaats. Zeer nette camperplaats met een zeer nette toilet/douch gebouw. Afstand 153 km.

Nadat we onze camper op zijn plaats hebben gezet eten we een broodje en gaan op de fiets naar het centrum van Gera, Gera is een stad in het oosten van de Duitse deelstaat Thüringen. Goed te fietsen 4 km.

Hier in Gera heb je een oud en een nieuw centrum en toch zie je nog duidelijk tekens uit de DDR tijd. Niet groot maar wel leuk om te zien. We waren dan ook weer op tijd bij de camper.

Woensdag 3 Juli zetten we onze reis voort door via de B wegen naar Jena te gaan naar camping Unter Den Jenzig. Afstand 46 km. We melden ons bij een oude tram wagon, keer wat anders dan al die luxe kantoren.

Nadat we de camper op zijn plaats hebben gezet eten we een broodje en wandelen daarna naar het centrum van Jena. Even later stonden we even te twijfelen of we nu recht door moesten of niet, dus even een mevrouw gevraagd en die zei recht door en liep met ons mee, erg aardig. Komen nog even aan de praat of het nu beter is als toen in de tijd van de DDR. Ze zei het wordt nu beter maar het onderwijs is een mislukking. In het centrum geven we elkaar een hand en gaan elk onze weg.

Wat hier opvalt in Jena is dat hier veel gebouwd word t.o.v. Gera zie je grote gebouw met glazen wanden waar onder een parkeer plaats is en verder winkels en kantoren. De wolkenkrabber is de Jen Tower. Ook het oude gedeelte van Jena is ook zeer de moeite waard om het te bezichtigen.

We wandelen nog even door het oude centrum gedeelte en vervolgens wandelen we weer naar de camping. Leuke wandeling langs wijken met veel oude huizen. Bij aankomst staat naast onze een oude Ford Ambulance die omgebouwd is tot camper. 48 jaar oud.

Donderdag 4 juli na het ontbijt en afwas verlaten we Jena tegen een uur of negen en rijden naar Dessau waar we op de camperplaats zouden gaan staan maar bij aankomst was het hier ook een grote wildernis, slecht onderhouden en overal lag troep, zelf de betaal automaat werkte niet dan maar door rijden naar Boot en Caravan Center in Dessau Aken. Afstand 140 km . Eerst een plekje uit zoeken aan de Elbe.

Na dat we de camper op zijn plaats hadden gezet melden we ons in de overdekte biergarden en verkennen de camping. Alles is zeer sober namelijk in containers vindt je de toiletten en douch maar wel schoon. Lozen chemisch toilet doe je in een koker die voorzien is van een cijfer slot, heel apart.

Na de middag tegen 13 uur verkennen we het plaatsje Dessau Aken niet veel te beleven maar wel mooie oude gebouwen. Doen wat boodschappen bij de Lidl en gaan vervolgens weer naar de camper.

Vrijdag morgen 5 Juli stappen we tegen een uur of 11 op de fiets om een stuk van de Elbe route te gaan fietsen. We dachten dat we een groot deel van de Elbe zouden zien maar niets is minder waar, veel over dijken en af en toe een stukje van de Elbe, Mooie route vandaag met weer warm en 30 km precies genoeg.

Zaterdag 6 Juli stappen we even na 10 uur op de fiets om naar het oude centrum van Dessau te fietsen en wederom via de Elbe route. Dit keer wat meer langs de Elbe en door dorpjes en bos door het park en langs de ingang van de dieren tuin komen we uit in Dessau.

We zetten onze fiets bij het Rathaus Center neer en wandelen het centrum in. Enorme drukte hier met kermis en dans muziek en we even later weten we ook waarom, er was Leopold feest. De stad Dessau is vooral bekend vanwege de kunsthogeschool Bauhaus.

Nadat we dit een tijdje hadden gezien besloten we maar eens om de centrum te verkennen, maar eerst even een frietje eten.

Dessau is een mooie stad om te zien, vooral de nieuwe Rathaus Centrum een overdekt centrum met veel bekende winkels en natuurlijk kopen we bij de Nordsee nog even een visje kijken nog even wat rond en gaan vervolgens weer met de fiets langs delen van de Elbe en door het bos weer naar de camper. Onderweg nog even een rustpauze. 40 km vandaag.

Zondag 7 juli verlaten we tegen een uur of 9 Camping Aken uit Dessau Aken om naar Schrieder te gaan naar Freizeit Park Schriedersee. Eerst een gedeelte via de B wegen met veel omleidingen en tot schrik ook nog eens een hert op de weg zagen staan dus even afremmen en toen die overstak kwam er plotseling nog een uit de korenveld de weg over steken vlak voor de camper langs. Tegen 13.00 en 320 km verder waren we in Schrieder. Plekje uitgezocht met zicht op de Schriedersee en verder vandaag niets meer doen en genieten van het mooie weer.

Maandag 8 Juli hebben we een kleine wandeling en boodschappen gedaan bij de Rewe in het dorp en verder rustig aan gedaan. Tegen 16.00 uur begon het te regenen en Dinsdag 9 juli maken we tussen de buien door de fietsroute rondom de Schiedersee 9 km.

Tijdens de fietstocht willen we nog even bij het kasteel kijken maar deze wordt tegenwoordig gebruik voor bruiloft en partijen. Verder rondom de camperplaats veel te doen voor de jeugd o.a. watersport etc. etc.

Woensdag 10 Juli verlaten we Schiedersee en rijden naar de Camperplaats Camp Marina te Greven Duitsland. We pakken de snelweg dit keer want het is 320 km. Tegen een uur of 12 waren we in Greven. Verder nemen we rust vandaag.

Donderdag 11 Juli regen, en nog eens regen dus ook vandaag weer camper time en door de regen was het niet koud.. Vrijdag morgen 12 Juli stappen we even na 12 uur op de fiets om nog even naar Münster te gaan maar na 4 km kwam het weer met bakken uit de hemel, dan maar weer naar de camper. Zaterdag morgen na het ontbijt vertrekken we tegen een uur of 9 richting Hoogezand over een afstand van 225 km. Even na half twaalf waren we thuis.

We hebben geprobeerd onze reis zoveel mogelijk op de kaart uit te stippelen. Totaal 2319 km gereden en prachtig mooie weer gehad al waren de laatste vijf dagen wat minder.