van Joop en Marie Kuipers

Zaterdag 19 September 2020 vertrekken we tegen een uur of tien en gaan twee weken door Nederland en we beginnen in Workum waar we tegen half twaalf aankomen, maar op de steekwagen zit een bord met de tekst camperplaats vol en we rijden het terrein op om te keren komt er een vriendelijke meneer en zei er zijn nog twee plaatsen vrij dus geluk gehad. Mooie camperplaats met alle voorzieningen.

Na de middag wandelen we naar het centrum van Workum een kleine tien minuten wandelen. Een gezellige lange winkelstraat met veel oude huizen en natuurlijk de elf steden tocht.

Het Jopie Huisman Museum is hier gevestigd die we graag hadden willen bezoeken maar je kon alleen naar binnen op je Bankgirokaart en die lagen natuurlijk nog in de camper. Dan maar verder langs het water zo weer naar de camper. Best aardig weer vandaag, maar aan het water langs was het toch wel wat frisjes.

Zondag 20 september stappen we tegen half elf op de fiets en fietsen vanuit Workum naar Hindeloopen langs het IJsselmeer over een afstand van 7 km. Bij aankomst in Hindeloopen nemen we eerst een kop koffie met een heerlijk stukje gebak, de krummels zijn voor de vogels.

Na de koffie wandelen we door het scheepsvaart dorp van het Ijsselmeer langs de grote kerk en gaan hier even naar binnen en zien dat er een bord hangt met namen en jaar tallen die hier allemaal predikant zijn geweest.

Vanuit de kerk wandelen we weer verder door de goed geordende doolhof van oude straten, grachten en houten bruggen.

Tegen 13.00 uur eten we een lekker pannenkoek en daarna vervolgen we weer onze weg door het prachtige scheepvaart dorp. Tegen 15.00 uur stappen we weer op de fiets richting de camper.

Maandag 21 september verlaten we Workum en rijden door naar  camperplaats 't Séleantje in Molkwerum. Nooit van gehoord maar wel met mooie verharde camperplaats naast de camping. Voor de voorzieningen kan men terecht op de camping.

Na de middag pakken we de fiets en fietsen langs de IJsselmeer naar Stavoren. Echter in Stavoren is veel toerisme en dat komt mede door de elf steden tocht. Weinig te beleven.  We eten even bij de visboer een bakje kibbeling.

Er zijn twee sluizen in Stavoren die de scheepvaart van en naar het IJsselmeer begeleiden namelkijk de Johan Frisosluis en de sluis Stavoren. Stavoren is de poort van Friesland en het begin om de Friese meren op te gaan. Aan de wal kant prachtige mooie oude zeilboeten.

Dinsdag 22 september na het ontbijt en kleine werkzaamheden zijn we tegen een uur of half elf op de fiets gestapt om een fietstocht te maken langs het water en door veel kleine plaatsjes. o.a. Flait, Warms, Hemelum en in Rijs drinken we een kop koffie.

Na de koffie vervolgen we onze fietsroute en fietsen Rijs uit naar Mirns, Laaxum. Hier was vroeger een vissershaven maar daar is niets meer van te zien, wel een visboer op deze plek en hier hebben we dan ook genoten van een heerlijk gebakken visjes. Verder onderweg komen we nog een gedenk steen tegen waar ook kinderen zitten die een opdracht moeten maken over de slavernij. lezen wat er staat maken een foto en fietsen weer door naar de camper. Mooie route vandaag 41 km.

Woensdag 23 september verlaten we Molkween rijden door naar Balk op de camperplaats bij de haven. Deze camperplaats bestaat sinds Augustus 2020 en ziet er keurig uit met alle voorzieningen. Vriendelijke eigenaar die nog heel veel plannen heeft.

Na de middag tegen een uur of twee wandelen we naar het centrum van Balk, ook hier een lange winkelstraat met veel oude huizen en winkels. Doen wat boodschappen en doen het verder rustig aan vandaag.

Donderdag 24 september maken we een fietstocht van Balk door het mooie Gaasterlandse bos via Harrich, Frisbuorren, laakwei en de koeien die moet je natuurlijk niet onder de fiets krijgen en dus mooi laten liggen. We vervolgen onze weg weer richting Wijdermermij , Knuspaer zo weer naar de camper. Mooie route 40 km.

Vrijdag 25 september verlaten we Balk en rijden naar Lelystad waar we op camping/camperplaats 't Oppertje twee dagen willen blijven. Tegen de middag waren we op de camperplaats.

Na dat we een broodje hadden gegeten pakken we de fiets en gaan naar Batavia Stad, veel van gehoord en dus zelf maar even kijken hoe dat er uitziet. Na 7 km fietsen vanaf de camping waren we dan aangekomen bij de Bataviastad, best groot en enorm druk. We doen hier wat aankopen voor onze kleinkinderen en ons zelf.

Ook nemen we nog even een kijkje bij de oude VOC schepen waarvan er één rondom in de steigers staat voor renovatie en zo te zien duurt het nog wel even voor dat die klaar is. De renovatie wordt allemaal gedaan door vrijwillegers ,ook kan men een rondleiding krijgen door VOC schip tegen betaling voor onderhoud van de schepen. Indrukwekkend om dit te zien.

Zaterdag 26 september maken we de fietsen weer gereed en maken een fietstocht door de Oostvaarderplassen. Vanaf de camperplaats 1 kilometer steek je de straat over en je fiets direct door de bossen en natuurgebied de Oostvaarderplassen.

Helaas waren de paarden en herten niet zichtbaar, tijdens onze koffie pauze hoorden we dat ze meer richting Almere zijn. We hebben de meeste kilometers alleen maar door het bos gefietst. Na 20 kilometer tijd voor koffie.

Vanaf het koffie adres fietsen we verder en op een na het laatste stuk was de fiets route 12 kilometer langs het Markermeer tegen de wind in maar met een E Bike is het prima te doen. De laatste 5 kilometer was weer van de wind af. Op 300 meter afstand van de camperplaats is een forellen vis park Tom Creek en hier kun je zelf vissen op forellen en ook kun je hier een broodje gerookte forel kopen en dat hebben we ook gedaan en dat ging er wel in. Terug bij de camper 44 km op de teller.

Zondag 27 september hebben we Lelystad tegen 10 uur verlaten om vervolgens door de reizen naar Eersel op camperplaats Duijnenwater en even na 12 uur waren we in Eersel. Mooie camperplaatsen aan het strand en totaal 170 plaatsen.

Maandag 28 september regende het en dus bleven we nog even wat langer in bed liggen en heeft verder de hele dag geregend en dus niets ondernomen. Dinsdag 29 september prachtig mooi weer en na de koffie stappen we op de fiets om wat boodschappen te doen bij de Jumbo in Eersel 7 kilometer vanaf de camperplaats. Na de middag hebben we een fietstocht gemaakt rondom Eersel en na ongeveer 15 kilometer zagen we een bord picknick tafel linksaf 300 meter dus daar gaan we wat drinken. Het bleek van een boer ((loonbedrijf) trost op de boer te zijn. Deze had hier ook een blokhutje geplaatst met televisie er in hoe het boeren leven tot stand komt c.q. geoogst wordt. Kinderen namen hier volop gebruik van en ook mochten de kinderen een tekening achter laten en de meeste kinderen tekende een tractor. Even na 16.30 waren we weer terug bij de camper. Fietsen achter op de camper en genieten buiten nog van een lekker pilsje voor mij en voor de vrouw een frisdrankje.

Woensdag 30 september rijden we tegen half tien weg uit Eersel naar Bergeijk waar we bij kennissen Loek en Els nadat we eerst geappt hadden of ze het fijn zouden vinden als we even op de koffie komen en dat vonden ze maar al te fijn. De koffie was klaar en met een stuk gebak smaakte het heerlijk. Na een dikke uur vertrekken we uit Bergeijk om door te rijden naar Vessem op de camperplaats Spekdonken waar we Hans en Willy van de camperclub ontmoeten.

We gaan eerst een broodje eten en even na 13.00 uur arriveerden Hans en Willy vullen hun camper eerst met water en nemen plaats naast ons op de camperplaats. We hebben ze meer dan een jaar niet gezien en er was dan ook heel wat om bij de praten. Het begon te regenen en we draaiden de luifel uit zo dat we toch nog gezellig met elkaar konden praten.

Donderdag 1 oktober na een gezellige dag met Hans en Willy verlaten we Vessem en rijden naar Rijssen camperplaats Midas. We zetten onze camper op de plaats die we ingevoerd op de betaal automaat drinken een kop koffie en nemen een kijkje over de camperplaats. Wat een mooie camperplaats met tapijt voor de deur, een super de luxe toilet gebouw die je alleen kunt betreden met een deur code. Ook een zeer vriendelijke beheerder die je alles kan vertellen over het ontstaan van de camperplaats.

Vrijdag 2 oktober na een regen achtige dag van gisteren stappen we tegen een uur of elf op de fiets om een fietstocht te maken door de natuurgebied Rijsserberg door het natuurgebied,  bossen en langs de molen van Markelo.

Na de molen van Markelo fietsen we verder door het natuurgebied en drinken en eten wat bij Hotel Salandse Heuvelrug. Hierna vervolgen we onze weg weer naar de camperplaats. 42 km vandaag.

Zaterdag 3 oktober brengen we tegen een uur of tien een bezoek aan het winkelcentrum de Hoge Wal een lang gezellige winkelcentrum met ook een overdekte gedeelte, Tegen elf uur drinken we hier op het terras een kop koffie en een cappuccino met een stuk bavarois aardbei taart met slagroom gemaakt in een glazen kop, leuk opgemaakt. Na de koffie staan we even stil bij de waterpomp en

de meneer die op het bankje zat vertelde ons dat deze oude Rijssense waterpomp weer terug is geplaats op zijn oude plaats waar hij nu staat. Deze waterpomp stond jaren achter de schildkerk maar op verzoek van de bewoners is deze oude werkende waterpomp weer terug gezet.

Zondag 4 oktober verlaten we Rijssen tegen half elf en rijden naar huis. De twee mooie weken zitten er op met de eerste week prachtig mooi weer en de tweede week iets minder maar al met al goed weer gehad en mooie fietstochten gemaakt en veel gezien.